23.5.11

Bila bendera merah menyerang ....


Ok, Ape yang korang tahu pasal bendera merah??? 
Aper??  Komunis???
 Nope,bukan komunis lah syg, tapi itu pun boleh dikaitakn jugak sebab dorg dulu bendera merah kan...  Tapi this time i dont want to story about communist, but i wanna share to u girls about Period Cramps aka Sengugut... Kebanyakan girls yang dapat period kan tak sah kalau tak kena sengugut..Aku pun selalu kena, mostly when first day period.. Nauzubillah, sakit dia hanya Allah saja yang tahu.. Tapi aku terdengar lah juga kan, orang kata, kalau kita kerap diserang sengugut, kita susah nak dapat anak?? tol ke? Aduiyai nih lah yang cuak nih ..Okey, aku share info sikit kat bawah tu.. baca ler.. Sharing is caring. . .


Bagaimana sengugut terjadi ?
  • bila semasa terjadinya haid, dinding rahim akan mengeluarkan hormon yang dipanggil prostglandin yang menyebabkan otot rahim menjadi kejang.Ramai mereka yang mengalami senggugut yang keterlaluan didapati merembeskan hormon prostagladin secara berlebihan.
Bagaimana untuk mengurangkan sakit sengugut?
  • Hidup secara sihat dengan membanyakkan senaman dan aktiviti aktif boleh mengurangkan tekanan fizikal seterusnya mengawal sakit sengugut. Amalkan tidur yang cukup dan kurangkan tekanan perasaan. Ubat penahan sakit seperti panadol dan ponstans boleh mengurangkan sakit sekiranya perlu.

So kalau sakit sengugut nih anda tidak dapat menangungnyer.. baik pegi lah ke klinik or hospital yang berdekatan dengan rumah anda.. hahahaa.. 



Itu sahaja for today, anything else i'll share to u... 
gracias for read my blog =)

No comments: